Pedagogisch werkplan

in vertrouwde handen

Pedagogisch werkplan gastouder Nanda

 

De Wet Kinderopvang stelt als eis dat één keer per jaar het pedagogisch beleid met de gastouder wordt besproken.

 

De volgende vier belangrijke pedagogisch basisdoelen van prof. J.M. A. Riksen Walraven zijn hierbij het uitgangspunt:

 

  1. De emotionele veiligheid van een kind moet gewaarborgd zijn.
  2. Ieder kind is uniek, ontwikkelt zich naar aard en aanleg.
  3. Ieder kind moet persoonlijke en sociale competenties optimaal kunnen ontwikkelen.
  4. Respect voor de waarden en normen van onze samenleving is noodzakelijk voor een goede socialisatie en integratie.

 

Dit beleid biedt uitgangspunten voor het pedagogisch handelen van de gastouder. Aangezien iedere opvangsituatie anders is biedt het pedagogisch werkplan gastouder de mogelijkheid om het pedagogisch beleid van Gastouderland te vertalen naar haar eigen pedagogisch handelen.

 

Als gastouder lijkt het of je helemaal zelf kunt bedenken en uitmaken wat je wilt doen. Je werkt in je eentje en als ouders en kinderen tevreden zijn, dan doe je het als gastouder dus goed. Maar je bent geen oppas, je bent een gastouder.

Een zelfstandig ondernemende gastouder met een eigen bedrijf. Je staat ingeschreven in het landelijk register en voldoet aan alle eisen. Maar waar blijft het welzijn van het kind? Wat vind jij als gastouder belangrijk voor een kind? Door het invullen van het pedagogisch werkplan gastouder, krijg je inzicht in je eigen handelen tijdens de opvang. Een gastouder werkt vaak onbewust wel volgens de 4 basisdoelen, maar door je pedagogisch handelen te benoemen bereik je nog meer professionaliteit in je werk als gastouder.

Je kunt het pedagogisch beleid van Gastouderland vertalen naar je eigen normen en waarden die jij belangrijk vindt om over te dragen aan de kinderen in je eigen kinderopvang. Met je eigen pedagogisch werkplan kun je aan de ouder(s) die gebruik maken van jouw opvang, laten zien hoe jij het beleidsplan van Gastouderland ten uitvoer brengt.

 

Pedagogisch Werkplan

De visie van de gastouder

 

Hoe zorg ik ervoor dat uw kind zich veilig voelt in mijn kinderopvang, dat ik uw kind iets te bieden heb in zijn/haar ontwikkeling, dat ik uw kind vaardigheden meegeef om te leren omgaan met andere kinderen en dat ik uw kind waarden en normen bijbreng?

 

Op de volgende manier zet ik mijn pedagogisch handelen in en zorg ik ervoor dat ik de vier basisdoelen (emotionele veiligheid, persoonlijke competentie, sociale competentie, waarden en normen) bereik in mijn kinderopvang.

 

Opvoedingsdoel

 

In de interactie tussen mij en het kind
Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid Wie is de vaste verzorger?

Naam: Nanda Goedemans

 

Naam huisgenoten:(man) Daniel Kreuning en (zoon) Danny Kreuning

 

Hoe communiceer je met het kind:

Via de Nederlandse taal. duidelijk

 

Hoe benader je het kind in zijn/haar gedrag:

Op een rustige manier, en eerst waarschuw ik 3 keer, en meestal doen ze dan echt wel wat ik als gastouder wil.

 

Hoe organiseer je de dagelijkse gang van zaken rond een kind:

Ik heb een vaste dag besteding, die weten ze feilloos, wil ik iets anders omdat het regent, dan zuchte ze wel, maar reageren meestal goed

 

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie Hoe bied je uitdaging aan het kind:

In verschillende spel en speelgoed in alle leeftijden,

 

 

Hoe begeleid je het kind:

Meestal doen we dingen met zijn allen of samen, er is altijd wel een kind die al weet hoe iets moet, ze leren vaak van elkaar

 

Hoe stimuleer je het kind in zijn/haar kunnen:

 

Positief benaderen, rustig benaderen, en blijven helpen met waar het nog niet zo goed in is.

 

 

 

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie Hoe begeleid je het kind in de interactie tussen de kinderen onderling:

 

Soms kijk ik het aan, laat ze ook dingen zelf oplossen,

Lukt dat niet dan help ik, en leg ik uit waarom het niet zo handig was om het zo te doen, en vraag ze of het misschien toch anders kan

 

 

 

Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen Wat zijn de basis omgangsvormen onderling:

 

Om te beurt elk kind laten vertellen wat hij vind,

 

 

 

 

 

Hoe laat jij het kind jouw normen en waarden zien:

 

Door ze uit te leggen dat soms dingen niet zo boos gezegd moeten worden, en dat je naar elkaar moet luisteren en lief moet zijn voor elkaar, en ze leren om met twee woorden te spreken, en dank je wel te zeggen, en eigenlijk gaat dat best snel.

 

Hoe geef jij je grenzen aan bij het kind: Hoe corrigeer je het kind:

Ik zeg eerst dat ik iets niet leuk vindt, en daarna waarschuw ik hem/haar 3 keer, en gaat het dan nog niet, dan zeg ik dat ze even in de gang moeten nadenken, in het begin leg ik dan hun uit waarom ze op de gang moesten, en later vraag ik hun, waarom heb ik je op de gang laten nadenken

 

 

 

Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen Wat zijn de basis omgangsvormen onderling:

 

Om te beurt elk kind laten vertellen wat hij vind,

 

 

 

 

 

Hoe laat jij het kind jouw normen en waarden zien:

 

Door ze uit te leggen dat soms dingen niet zo boos gezegd moeten worden, en dat je naar elkaar moet luisteren en lief moet zijn voor elkaar, en ze leren om met twee woorden te spreken, en dank je wel te zeggen, en eigenlijk gaat dat best snel.

 

Hoe geef jij je grenzen aan bij het kind: Hoe corrigeer je het kind:

Ik zeg eerst dat ik iets niet leuk vindt, en daarna waarschuw ik hem/haar 3 keer, en gaat het dan nog niet, dan zeg ik dat ze even in de gang moeten nadenken, in het begin leg ik dan hun uit waarom ze op de gang moesten, en later vraag ik hun, waarom heb ik je op de gang laten nadenken

 

 

 

Opvoedingsdoel In de binnen- en buitenruimte

 

Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid Hoe ben je tot deze inrichting gekomen:

Wij hebben een speelhal, daar mogen ze ook lekker doen wat ze mogen en willen, daar mag ook rommel gemaakt worden, als ze in de woonkamer spelen, dan vraag ik meteen als ze klaar zijn om het even in de speelhal te leggen, voor de lunch ruimen we alles samen op, en dat doen we ook einde van de dag

 

Welke ruimten worden gebruikt voor de opvang:

 De woonkamer en speelhal, en slapen onze slaapkamer en kantoor

 

Welke ruimten worden gebruikt voor de dagelijkse verzorging van het kind: In kantoor ligt een plank op het ledikant, daar verschoon ik ze op.

Of gewoon op het aankleedkussen op de grond,

 

Zijn er plekjes/hoekje in de ruimte waar het kind zich veilig voelt om even alleen te spelen. Ja soms doe ik een plank neer zetten, dan ben ik in kantoor ze aan het observeren, en eventueel de was op aan het vouwen

 

 

 

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie Zijn er vaste, herkenbare plekjes in je ruimte waar het kind weet dat het kan spelen met bepaalde spelvormen:

Dat dat weten ze hier heel goed.

 

Heeft het kind genoeg bewegingsruimte om zijn/haar grove motoriek te oefenen: Zeker weten, buiten doen we dat en ook binnen heb ik ruimte genoeg omdat te doen, bv hal de bank naar de andere kant voor meer ruimte

 

Kan het kind zijn fijne motoriek oefenen in de ruimte:

Ja voor alles is wel iets in die ruimtes

 

Sluit de ruimte aan op de leeftijd en de ontwikkelingsstadia van het kind:

Voor elke leeftijd zijn er spelletjes en speelgoed genoeg om zich verder te ontwikkelen

 

 

 

 

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie Zijn er hoekjes is de ruimte waar kinderen in kleine groepjes en kinderen met zijn allen iets kunnen ondernemen:

 

ik heb een tafeltje staan met stoeltjes erom heen, en als ze willen lezen, heb ik bankjes tegenover elkaar en lezen ze zo samen, of ze zijn aan het koken, ook daar is een hoekje voor gemaakt,

 

 

 

 

 

 

Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen Zijn er afspraken over wat er kan en mag in de ruimte:

Ja zeker weten,

 

Hoe hou je de ruimte leefbaar en aangenaam:

 

Kachel staat vlak bij aan, en er word elke dag gelucht en schoongemaakt er liggen kleden, ze kunnen er dus alles doen

 

Zijn er wel eens uitzonderingen op de regel:

 

Nou eigenlijk ben ik vrij strak in de regels, rust regelmaat en reinheid vindt ik heel belangrijk

 

Worden die uitzonderingen uitgelegd: eigenlijk maakt ik bijna nooit een uitzondering

 

 

 

 

Opvoedingsdoel In de groep

 

Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid Hanteer je een minimaal aantal uur dat een kind in de week in de opvang:

ik vindt dat afhangen van wat nodig is, maar wel in contract.

 

 

Hoe hou je rekening met je groepssamenstelling:

 

Door steeds alles op te schrijven en bij te houden wie komt en wie niet,

 

 

 

 

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie Hoe zorg je ervoor dat het kind kan omgaan met bekende leeftijdsgenoten?

Eigenlijk gaat altijd goed, ze groeien samen er in mee

 

Hoe gebruik je de groep als leeromgeving voor het kind:

 

Ik probeer samen een gezellige leeromgeving te creëren door veel dingen samen met elkaar te doen, maar zorg er ook voor dat kinderen samen spelletjes gaan uitvinden en ontdekken, 

 

 

 

 

 

 

 

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie Hoe kan een kind deelnemen aan groepsgebeurtenissen:

 

Door bv opdrachtje te doen samen aan tafel,

Als ze niet willen, vertel ik ook dat ze het niet moeten,

Maar als ze doen dat er met een paar kinderen een opdracht/spelletje word gedaan, willen ze al snel mee doen, zo heb je twee vliegen in 1 klap,

Ze moeten niks, maar je ziet dat ze snel toch mee gaan doen,

 

Hoe begeleid je groepstafelgesprekken:

 

In mijn opvang zijn ze eigenlijk nog te klein om dat al te doen.

Wel doen wij omdat ik 2 kinderen na school opvang, samen drinken als hun mij in de opvang zitten, daar ik vraag altijd hoe het op school is geweest en dan vertellen vaak honderd uit, en dan hebben de kleinere kinderen leren dit wel, ook hun groeien er mee op, en het is meteen goed voor hun taalontwikkeling,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen Hoe komen kinderen in aanraking met verschillende levensopvattingen:

 

De groepssamenstelling biedt een aanvulling op de leerprocessen die een kind opdoet binnen het eigen gezin.

 

 

 

Worden leermomenten in de groep besproken:

Leermomenten zoals ruzie tussen kinderen, bij verdriet, pijn, samen iets leuks of ontroerends meemaken. Gebeurtenissen die plaatsvinden in en buiten de groep door het bespreken van deze leermomenten en door afspraken met elkaar hierover te maken, leren de kinderen de waarden en normen van elkaar.

 

 

Maak je ruimte voor tafelgesprek:

 

Indien een onderwerp van dusdanig van belang is om deze met de kinderen te bespreken, wordt daar uiteraard tijd voor genomen om het bijvoorbeeld tijdens een tafelgesprek aan tafel met elkaar te bespreken

 

 

Zijn er afspraken over omgangsvormen in het gesprek en de groep:

 

Er wordt rekening gehouden met de gezamenlijke verantwoordelijkheid binnen de groep, vooral het leren om dit  groepsgevoel en ieder in de groep samen moeten leren en opgroeien,

 

 

 

 

 

 

 

 

Opvoedingsdoel Met het activiteitenaanbod

 

Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid Maak je gebruik van een dagindeling:

 

Ik maak gebruik van een vaste dagindeling, door het aanbieden van rituelen bij bepaalde activiteiten als de maaltijd, slapen, verjaardagen vieren, slapen of bepaalde thema’s worden herkenningspunten aangebracht in de dag, deze zorgen ervoor dat het kind zich vertrouwd voelt. De dagindeling zal ik later benoemen,

 

is er ruimte voor individueel spel en samenspel:

 

in de speelhal heb ik speelgoed en leesmateriaal, die aansluiten op alleen spelen maar ook om samen te kunnen doen.

 

 

Hoe zorg je ervoor dat een kind zich kan concentreren op de activiteit en niet wordt afgeleid:

 

Als een kind moeite heeft met het concentreren probeer ik een één op één situatie te creëren en probeer dit regelmatig te herhalen in de hoop dat het kind zich steeds beter leert te concentreren.

 

 

 

 

 

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie Sluit de activiteit aan bij het ontwikkelingsniveau en leeftijd van het kind:

 

ik sluit me altijd aan op de leeftijd van het kind, en anders pas ik dat aan, zodat elk kind hier aan mee kan doen.

 

Welk ontwikkelingsgebied stimuleer jij:

 

Het leukste vind ik dat kinderen zich zoveel mogelijk de gelegenheid te geven om de dingen zelf te onderzoeken. Door deze ontdekkingsmogelijkheden kunnen de kinderen hun persoonlijke kenmerken als creativiteit, onafhankelijkheid en veerkracht ontwikkelen. Zo ontstaat hun eigen persoonlijkheid.

 

 

Heb je speelgoed gesorteerd op activiteit:

 

Al het speelgoed is gesorteerd op leeftijd, en op materiaal. zo kiezen ze steeds opnieuw waar ze mee willen spelen

 

 

 

 

 

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie Hoe zorg je ervoor dat je activiteit aanzet tot het gebruik van fantasiespel.

Situaties na spelen met de kinderen,

 

samen spelen, luisteren en vooral veel plezier maken.

 

 

 

Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen Wat voor activiteiten organiseer je die aansluiten op gebeurtenissen uit “het echte leven”, het gezin, de wijk.

 

Activiteiten die voorkomen zijn, het vieren van de verjaardagen van de kinderen. De woonruimte wordt dan versierd, de kinderen krijgen een verjaardagscadeau, er wordt voor de jarige gezongen en het kind mag trakteren. Verder vieren we samen Sinterklaas er zijn cadeautjes voor de kinderen en iets lekkers. Er wordt ook aandacht besteed aan Koninginnedag, Kerst en de 4 verschillende jaargetijden, d.m.v. liedjes en knutselwerkjes.

 

Breng je wel eens een bezoek aan plaatsen waar iets gebeurd:

 

Probeer wel eens wat te organiseren bv kinderboerderij, maar dan heb ik ouders nodig die kunnen rijden, ook zijn we bij het nijntje museum geweest, maar ook met begeleiding van de ouders.

Verder doen wij als uitjes, naar de speeltuin of naar de markt, soms spreken we af met collega’s in een speeltuin, een uit als boodschappen doen, vinden ze ook super leuk,

 

Hoe breng je terugkerende vaste momenten op de dag tot een sociaal gebeuren:

 

Het gezamenlijke opruimen, het samen aan tafel gaan, kinderen zich belangrijk laten voelen door ze mij te laten “helpen” bij de dagelijkse dingen. Bijv. door iets weg te laten gooien in de vuilnisbak of iets in de keuken op het aanrecht te laten zetten.

 

 

 

 

 

 

Opvoedingsdoel Met het spelmateriaal

 

Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid Is het duidelijk wie het speelgoed mag gebruiken en waar het speelgoed gebruikt mag worden:

 

Voor de allerkleinsten is er een mand met baby/ boxspeelgoed, de iets grotere kinderen mogen spelen met het speelgoed uit de grote kast. Als gezamenlijke activiteit wordt er soms gekozen voor bouwmateriaal of een houtentreinbaan of kookspullen, De teken/ knutselmaterialen mogen de kinderen niet zelf pakken, die activiteit wordt gezamenlijk gedaan.

 

 

Hoe begeleid je het kind in het spel:

 

Kinderen hebben soms wat hulp nodig bij het spelen. Ik ga dan gezellig bij hun zitten en speel dan wat met ze mee. Ik hoop ze dan te stimuleren om zelf verder te spelen en probeer indien mogelijk andere kinderen bij het spel te betrekken

 

Heb je speelgoed gesorteerd op leeftijd:

 

Het speelgoed is opgeborgen in de kast voor verschillende leeftijden van de kinderen.

 

 

Hou je rekening met de kastindeling en de leeftijd:

 

Ja maar alles ligt wel in de kast de oudste weten en vragen ook of ze met de stiften en verf mogen, de kleineren doen dat onder mijn begeleiding

 

 

Mogen kinderen zelf speelgoed pakken:

 

Ja dat mogen ze van mij, rommel maken mag ook lekker bij, mist het niet gevaarlijk is, en dat ze wel per bak het houden, eerst het een opruimen voor ze met het andere aan de slag willen gaan

 

 

 

 

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie Is er spelmateriaal aanwezig dat past bij de ontwikkelingsfase en leeftijd, die uitdaagt tot fysiek spel en geestelijk spel:

 

Er zijn houten knopjes puzzels aanwezig en boekjes waar ik de kinderen vragen bij kan stellen, zoals wat is dat? Of waar is de emmer? Er worden spelletjes gespeeld, bijvoorbeeld over het onderwerp familierelaties; hoe heet mama/ papa/ broertje/ zusje/ opa/ oma.

 

 

Speelgoed voor zowel individueel spel als samenspel:

 

Kinderen kunnen alleen een boekje lezen of een puzzel doen,

Maar ze doen het hier ook vaak samen en ruilen ze van puzzel of boekje,

Maar ook veel muziek spelen zingen doen we eigenlijk elke dag wel, muziek staat altijd aan, van kindermuziek tot muziek van dagelijks gedraaid word.

Ik zelf leef op muziek, daar voel ik me het gelukkigst mee

 

 

 

 

Is er een evenwicht in speelgoed voor jongens en meisjes?

 

Ja voor beide is er genoeg, van poppen tot autobaan duplo lego voor beide

 

 

 

 

Hoe zorg je voor speelgoed waarin het kind in geïnteresseerd is?

 

Ik koop geregeld nieuw speelgoed waar van ik hoor dat ze er graag mee spelen, al heb ik de gangbaarste speelgoed altijd wel in huis

 

 

Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie Is er speelgoed waarmee kinderen worden aangezet tot gezamenlijk spel?

 

Ja dat hebben wij zeker zo als het keukentje met kook spullen spelen ze erg graag samen mee, maar ook alleen, ook het nijntje verstoppertjes spel heb ik twee keer, daar kunnen ze uren lol mee hebben, voor de kleinste maar ook iets doen vinder dat erg leuk, zo heb ik meer spellen die we gezamenlijk kunnen doen veel wel van nijntje,

 

Hoe maak je een inschatting of je aanbod van spelmateriaal nog aansluit in de behoefte van de groep?

 

Je ziet snel genoeg of kinderen er vaak mee spelen of niet, dan leg ik het weg, en pak ik de andere bakken met ander speelgoed, en dan is dat weer erg leuk om te doen, zo ruil ik om de 3 maanden wel van speelgoed,

 

 

Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen Bied je spelmateriaal aan dat het alledaagse leven speelt?

 

Ik heb een keukentje en doen papa en mama na, ook met de poppen/baby spelen ze erg veel en zo doen ze papa en mama na, ook heb ik rugzakken voor ze, en gaan ze spelend  boodschappen doen of naar schooltje

 

Zijn er afspraken over het kiezen van speelgoed, het gebruik en het opruimen?

 

Ja ze mogen bv met de lego spelen, maar dan kan het andere speelgoed niet er bij, dan gaan we samen opruimen, of ze doen het al zelf, en daarna pakken we het andere speelgoed, met de keuken speelgoed doen ze vaak wel de poppen erbij, dan zijn ze helemaal in hun spel bezig met eten maken voor de poppen

 

 

 

 


Factoren voor een goede opvangomgeving

Naast mijn pedagogisch handelen zijn er nog een aantal zaken belangrijk voor een goede opvangomgeving en worden in dit gedeelte van het pedagogisch beleid beschreven

 

Wat het aller belangrijkste is van de samenwerking tussen de ouders en de

gastouder is het wederzijds vertrouwen. Ouders brengen hun kostbaarste bezit

bij mij onder en dan is vertrouwen essentieel. Voorafgaande aan de opvang vind

hier een kennismakingsgesprek plaats, hierin krijgen beide partijen de kans om te

kijken of het klikt. Beide moeten een goed gevoel hebben bij de kennismaking.

De ouders worden geïnformeerd

de ouders kunnen vragen stellen en ze krijgen het huis inclusief de slaapruimten

te zien, zodat ze alvast een beeld kunnen vormen.

 

Wanneer de ouders kiezen voor doorgang van de opvang worden er afspraken

Gemaakt, de ouders overleggen de benodigde informatie voor het opmaken van de

Overeenkomst en ik als gastouder verzoek het bemiddelingsbureau om de Overeenkomst voor Opdracht op te maken.

 

Er worden afspraken gemaakt betreft de wenperiode en de opvang gaat van start.

Tijdens de opvang is een goede overdracht erg belangrijk, ik gebruik geen schriftjes over wat ze gedaan hebben en gegeten of geslapen hebben, ik heb altijd bij ophalen een gesprekje met een van de ouders, tijd om dat nog bij te houden is er niet, ik houd met liever met de kindjes bezig, dat is het aller belangrijkste

Tevens worden de veranderingen in de verzorging en het gedrag goed besproken, zodat er een zo goed mogelijke verzorging kan worden geboden.

Als een kind ziek is of hangerig, dan is het kind liefste thuis bij één van de ouders.

Wanneer het kind naar het Consultatiebureau is geweest en er prikjes zijn gegeven kunnen de kinderen er ook last van hebben, hier hebben we geen zetpillen voor de kinderen. Mochten de ouders willen dat er een zetpil aan het kind wordt gegeven, dan moeten ze hier een verklaring voor invullen en de zetpil zelf meegeven.

Tijdens de opvang is er hier zoveel mogelijk aanwezig voor de opvang; zoals een box, wipstoeltje, kinderstoel, campingbedjes, wandelwagen, buggy, bakfiets.

 

 

ik vindt het heel belangrijk dat contact met ouders heel goed verloopt.

je hebt inmiddels wel 2, 3 of 4 dagen hun kindjes in mijn opvang.

en ik vindt het zo belangrijk dat ze opgroeien in het gezin mee met die van ons,

zelf heb ik een puberzoon, maar vanaf hij 5 jaar is doe ik dit werk,

ze horen gewoon bij mijn gezin, en ik geef eigenlijk om alle kindjes, daarom is dit werk zo makkelijk

als je geen passie hebt voor dit werk, kun je dit ook zeker niet doen, je moet wel van kinderen houden, om dit heel goed te kunnen, liefde is zo belangrijk en is echt regel 1 in mijn opvang,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagindeling

Ik maak als gastouder gebruik van een dagindeling in mijn kinderopvang.

 

Tijd activiteit
7:00/9:00

 

 

Komen de kindjes binnen en spelen ze vrij of worden lekker relax wakker en mogen ze tv kijken als ze dat willen
9:30/10:00

 

 

 

 

Dan drinken we altijd samen met fruit of een koekje, dan zitten we te kletsen en hebben ze al hele verhalen,
10:00/11:30

 

 

 

Dan gaan we meestal lekker naar buiten, of vrij spelen of samen knutselen dat doen we samen in overleg wat we leuk vinden, soms is er nog wel eens een leuk opdrachtje die ik verzin
11:30/12:15

 

 

 

 

dan is het hier lunchtijd, en dekken we de tafel en gaan we lekker eten,

soms bak ik lekkere broodje om ze gewoon af en toe te verwennen

12:15/14:00

 

 

 

 

Is het voor de meeste slaaptijd,

 

En de kindjes die niet slapen, daar doen we samen spelletjes of gewoon even bijkomen van de ochtend

14:30/15:15

 

 

 

 

Komen de kleintjes uit bed en drinken we wat, en halen we een kind uit school, of er is gewoon lekker vrij spelen of samen doen
 

15:15/16:45

 

 

 

Als we terug zijn uit school is het weer tijd om te drinken, en komt er nog een met het busje uit school. (speciaal onderwijs)

De oudste heeft tijd voor zich zelf nodig of met mij, en dan spelen de andere in de buurt met een ouder kind, vaak is mijn man dan thuis en kan ik de oudste even extra aandacht geven die zijn opdat moment even nodig heeft

 

16:45/17:00

 

 

 

Is het opruim tijd en sluiten we de dag af, met een dikke knuffel, en komen de papa’s of mama’s de kids weer halen, zo fijn als ze hun papa of mama zien, en ik dan niet meer besta, kids en ik een super leuke dag, en papa’s en mama’s bij hun kostbaarste bezit weer in hun armen te mogen sluiten, en dan bespreken we wel de dag even door
 

 

 

 

 

 


Wenperiode

Ik maak als gastouder gebruik van een wenperiode om een kind bij de start van de opvang langzaam aan mij als vaste verzorger, de andere kinderen, mijn opvangruimte, de regels en de nieuwe indrukken te laten wennen. Ik maak dan gebruik van een wenschema en pas deze aan in de mogelijkheden van de behoefte van het kind en in overleg met de ouder.

 

 

Planning

Als gastouder maak ik gebruik van een planningsschema waarin het aantal kinderen per dag wordt weergegeven. In deze planning houd ik rekening met de kaders van de wet. Volgens de Wet Kinderopvang mag ik maximaal 6 kinderen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar opvangen in de woning, inclusief de eigen kinderen onder de 10 jaar. Ik mag niet meer dan 5 kinderen tegelijk opvangen, als deze kinderen allemaal jonger dan 4 jaar zijn. (dit is inclusief de eigen kinderen onder de 4 jaar). Ik ben gebonden aan een leeftijdsopbouw van de groep. Dat betekend dat ik niet meer dan 4 kinderen van 0 en 1 jaar tegelijk mag opvangen, waarvan maximaal 2 kinderen van 0 jaar. Dit is ook weer inclusief de eigen kinderen van deze leeftijd.

 

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

Bij het vermoeden van kindermishandeling maak ik gebruik van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, dat door Gastouderland aan mij is overhandigd. De ouder kan bij vermoeden contact opnemen met de vertrouwensinspecteur (0900-1113111) of met Gastouderland. Wij zullen de melding discreet in behandeling nemen en na onderzoek doorverwijzen naar de daartoe bevoegde instanties. Men kan zich ook anoniem melden bij www.vooreenveiligthuis.nl of www.kindermishandeling.info.

 

Protocol calamiteiten

De Wet Kinderopvang eist dat ik werk met het calamiteitenprotocol van Gastouderland. In het calamiteitenprotocol zijn twee achterwachten geregeld die tijdens een noodsituatie de opvang bij mij kunnen verzorgen. In het protocol is geregeld wie er tijdens een noodsituatie achterblijft bij de kinderen, wie de ouders informeert, waar de gegevens van de kinderen te vinden zijn en wat de achterwacht moet doen om de opvang voort te zetten. De achterwachten zijn op de hoogte van het protocol.

 

Recht op bescherming van privacy

Persoonlijke gegevens van ouders en kind worden door mij vertrouwelijk behandeld.

 

 

 

Afspraak maken

Interesse in één van mijn diensten. Of gewoon een keer komen praten? Maak dan vrijblijvend een afspraak Afspraak maken of bel 06-30185823